الأسماء المحذوفة|قصة قصيرة رعب

 الأسماء المحذوفة  لمشهد الأول

 مريم فيه حاجة لازم تعرفيها عشان لما اختفي

 تعرفي الجامعة هي السبب!!

ــــ بتقولي ايه يا أميرة مش فاهمة.

ــــ من فترة دخلت سجلات أرشيف الجامعة للمشروع اللي كلفنا بيه دكتور زين لقيت أغلب اسماء الطلبة مـ.خـ.تـ.فـ.يـ.ة!! والأسماء المـ.حـ.ذو.فـ.ة دي أصحابها مـ.خـ.تـ.فـ.يـ.يـ.ن بقالهم مدة، أنا مش فاهمة إيه اللي بيحصل بس حاسة الدور الجاي هيكون عليا.

ــــ وحاجة تاني… اسمك يا مريم ا.تـ.حـ.ذ.ف انهاردة!!

 الأسماء المحذوفة المشهد الثاني

وعشان تفهم القصة من أولها لازم اعرفك عليا.

أنا أميرة طالبة في كلية الطـ.ب، آخر سنة وهتخرج والجامعة طلبت مننا مشروع التخرج اللي كان غريب على الدفعة كلها!!

في يوم لقينا الجامعة بعتت مشروع التخرج على الإيميل الخاص بينا وهو نوفر جـ.ثـ.ة نتعلم فيها كام حاجة ولحد هنا الموضوع عادي.

بس الغريب طلبوا مننا نرسم مجموعة جـ.ر.و.ح بأشكال غريبة على الجـ.ثـ.ة ونخيطها، والرسومات دي كانت غريبة لأبعد درجة!!

يعني واحدة منهم كأنها مجموعة كلمات متشابكة بس مش مفهومة، وطبعاً اضطرينا ننفذ المشروع عشان نتخرج.

 الأسماء المحذوفة  المشهد الثالث

روحت مع صحبتي مريم عشان نشتري جـ.ثـ.تـ.يـ.ن، وطبعاً الجـ.ثـ.ث دي بتكون لأشخاص مـ.ا.تـ.وا في الشوارع ومش ليهم أهل يسألوا عنهم.

ــــ لو سمحت عاوزين جـ.ثـ.تـ.يـ.ن طازة كدا نشتغل عليهم مشروع التخرج.

وده كان صوت صحبتي مريم وهي متحمسة ولا كأنها رايحة تشتري كيلو بطاطس مش جـ.ثـ.تـ.يـ.ن.

بعد مجادلة كبيرة أخدنا على السعر أخدنا الجـ.ثـ.تـ.يـ.ن على مـ.شـ.ر.حـ.ة مستشفى الجامعة بعربية الإسعاف.

الأسماء المحذوفة المشهد الرابع

وجات اللحظة المنتظرة، بدلنا لبسنا وروحنا عشان نشتغل على الجـ.ثـ.ث.

الجـ.ثـ.تـ.يـ.ن كانوا على طاولتين جمب بعض وبينهم فاصل صغير عشان نتحرك من خلاله.

وكانت قدامنا كاميرا بتصور كل اللي بيحصل وده بأمر من الكلية نفسها.

ــــ أميرة هروح الحمام 5 دقايق واجي.

وطبعاً عارفين مين صاحبة الصوت… مريم

ـــ ماشي بسرعة بس.

قولت لنفسي استغل الوقت وقربت من الجـ.ثـ.ة عشان اشتغل فيها.

كان راجل كبير في السن ملامحه اللي فيها آثار جـ.ر.و.ح بتدل أنه تعب كتير في حياته، وفجأة وأنا بفكر في حياته النور قـ.طـ.ع!!

  الأسماء المحذوفة المشهد الخامس

تلقائي رجعت خطوتين لورا بعيد عن الجـ.ثـ.ة مش خوف بس تحسباً لأي ظروف.

والغريب أنه محصلش أي حاجة من بتوع أفلام الر عـ.ب… بس الجـ.ثـ.ة قامت من مكانها!!

صـ.ر.خـ.ت بأعلى صوتي عشان حد يلحقني…

وجريت ناحية الباب بس كان مقفول!!

 والجـ.ثـ.ة بتقرب مني وأنا بعيط وبس.

الأسماء المحذوفة المشهد السادس

وفجأة ظهرت النجاة.. صحبتي مريم دخلت بس لقيتها بتضحك!!

بصيت عليها وقولت:

ــــ مريم الـ.حـ.قـ.يـ.نـ.ي الجـ.ثـ.ة بتتحرك

 

وشاورت على الجـ.ثـ.ة بس الغريبة كانت مكانها على السرير!!

ــــ مريم… بتضحكي على إيه؟!

ــــ لا ولا حاجة.. اصل الجـثـة كانت علي!

قربت من الجـثـة كانت طبيعية…

ــــ هقولك بس متزعليش، أنا قولت اعمل فيكي مقلب صغنن كدا وجبت الممرض ع لي، قفلنا نور الأوضة ولما طلعت قفلت النور وهو استغل ده واخد مكان الجـثـة وعملنا الشو ده.

الأسماء المحذوفة المشهد السابع

بصيت ليها بغيظ وكنت لسه هـشـتـم، لقيتها بتقول:

ــــ أومال فين ع لي ليه مش طلع؟! علي اطلع خلاص عرفت أنه مقلب.

فضلت تنادي عليه دقايق كتير وبرضه مفيش رد!!

قربنا من تلاجة الجـ.ثـ.ث، وفتحت أول واحدة بس مكنش فيها حاجة.

ولما وصلت للتالتة علي كان موجود… أو بمعنى أصح جـ.ثـ.تـ.ه!!

وشه مـ.شـ.و.هـ.ه من آثار سـ.كـ.يـ.ن وعينه بتـ.نـ.ز.ف د.م…

الأسماء المحذوفة  المشهد الثامن

أول ما شوفته جسمي كله ارتجف من الخوف ومقدرتش اتحرك من مكاني، ومريم قربت منه وضحكت بأعلى صوتها…

أنا فكرتها ا.تـ.جـ.نـ.نـ.ت بس قالت:

ــــ شربتي المقلب لتاني مرة يا أميرة

وفجأة علي الجـ.ثـ.ة قام من مكانه وهو التاني كان مـ.يـ.ت ضحك..

بصيت عليهم بغيظ وطلعت من الأوضة…

الأسماء المحذوفة  المشهد التاسع

عدى يومين على تـ.شـ.ر.يـ.ح الجـ.ثـ.ة بس بعد ما خلصنا بقيت تلازمني كـ.وا.بـ.يـ.س مـ.خـ.يـ.فـ.ة!!

يعني انهاردة حلمت أني قاعدة في مـ.قـ.بـ.ر.ة وظهرت قدامي واحدة واقفة عند قـ.بـ.ر وبـ.طـ.نـ.هـ.ا مـ.شـ.قـ.و.قـ.ة نصين!!

وأول ما شافتني قدامها فضلت تبص ليا وأنا مش فاهمة حاجة.

وفجأة بقيت قصادي وغـ.ر.ز.ت أيدها في بـ.طـ.نـ.ي وطلعت حاجة زي البيبي بس كان مـ.شـ.و.ه، وقالت:

ــــ ده حقي أنا….

المشهد العاشر

صحيت من النوم مفزوعة وفتحت اللاب توب عشان انسى إللي حلمته.

وبالصدفة ظهر قدامي ملف اسماء الطلبة المشاركين بالمشروع.

فتحته عشان اسلي نفسي شوية، كنت لسه هقرأ إسم أحمد ياسين بس فجأة الإسم ا.خـ.تـ.فـ.ى!!

غمضت عيوني يمكن بتخيل ولما فتحتها كان الاسم لسه مـ.خـ.تـ.فـ.ي!!

دورت في كل أسماء الطلبة وكان فعلاً في أسماء ناقصة أو حد حـ.ذ.فـ.هـ.ا…

المشهد الحادي عشر

تاني يوم روحت المستشفى، ولما كنا قاعدين في الأستراحة، واحدة صحبتنا قالت:

ــــ ميادة بقالها يومين مجتش ومحدش عارف هي فين.

ــــ حتى أحمد نفس الكلام.

سألته وأنا مستغربة:

ــــ قصدك أحمد ياسين؟!

ــــ آه هو من امبارح الفجر مـ.خـ.تـ.فـ.ي ومحدش عارف هو مين، بس شكله راح يغير جو في الإسكندرية.

رد عليه زميل:

ــــ يغير جو في الوقت ده؟!

ــــ معرفش يمكن حاجة تاني، حتى أهله نفسهم مش عارفين هو فين.

وانتهى اليوم ورجعت البيت!!

المشهد الثاني عشر

بس الغريبة كل فترة اسم يـ.نـ.حـ.ذ.ف من أرشيف الأسماء والشخص ده يـختفي!!

وانهاردة بفتح الارشيف عشان اشوف الدور على مين كانت صحبتي…. مريم… ا.سـ.مـ.هـ.ا ا.خـتـفـى!!

ــــ مريم، فيه حاجة لازم تعرفيها عشان لما اختفي تعرفي الجامعة هي السبب!!

ــــ بتقولي ايه يا أميرة مش فاهمة.

ــــ من فترة دخلت سجلات أرشيف الجامعة للمشروع اللي كلفنا بيه دكتور زين لقيت أغلب اسماء الطلبة مـ.خـ.تـ.فـ.يـ.ة!! والأسماء المـ.حـ.ذو.فـ.ة دي أصحابها مـ.خـ.تـ.فـ.يـ.يـ.ن بقالهم مدة، أنا مش فاهمة إيه اللي بيحصل بس حاسة الدور الجاي هيكون عليا.

وحاجة تاني… اسمك يا مريم ا.تـ.حـ.ذ.ف انهاردة!!

المشهد الثالث عشر

دقيقة… اتنين.. تلاتة…. ومفيش رد

توقعت أنها مـ.صـ.د.و.مـ.ة عشان كدا مش ردت عليا، ولما روحت تاني يوم المستشفى مجتش!!

عرفت أنه صحبتي اختفت.. بس قولت اخر يوم هروح بيتها عشان أعرف.

ورحت عند الجـ.ثـ.ة عشان اخلص باقي شغلي، وكانت آخر غرزة عبارة عن شكل كوكب غريب!!

مسكت المشرط وبدأت أعمل الجـ.ر.ح ده عشان بعدين اخيطه بطريقة احترافية.

قربت من الجـ.ثـ.ة وخلصت كل حاجة، روحت عند بيت مريم عشان أعرف هي مختفية فين.

المشهد الرابع عشر

ــــ السلام عليكم يا طنط ممكن اشوف مريم؟

ــــ مريم امبارح اختفت فجأة ومحدش يعرف هي فين، وروحنا نبلغ الـ.شـ.ر.طـ.ة قالوا لازم يعدي 24 ساعة على ا.خـتفاءها.

حضنت مامت مريم وواسيتها وبعدين طلبت منها ادخل أوضة مريم يمكن ألاقي حاجة تساعدنا نلاقيها.

دخلت الأوضة وكانت مرتبة بدرجة رهيبة وده لحب مريم للنضافة، وأنا ببص لسقف الأوضة شوفتها.. مريم!!

كان شعرها منعكش والـ.د.م بيخرج من عيونها نزل على الجاكيت بتاعي، وفجأة لقيتها بتزحف على السقف وبتقرب مني!!

المشهد الخامس عشر

جريت بسرعة من الأوضة والبيت كله، وروحت على مكتب الدكتور زين عشان افهم ايه اللي بيحصل

ــــ لو سمحت دكتور زين موجود؟!

رد عليا الحارس:

ــــ دكتور زين إسماعيل؟ بس ده مـات من 3 سنين يا دكتورة!!

بصيت عليه باستغراب، وقولت:

ــــ ازاي ميت ده هو اللي مشرف على مشروع التخرج بتاع دفعتي!!

بص ليا الحارس ومكنش فاهم حاجة، وأنا مشيت من عنده عشان أعرف ايه فيه لانه مفيش وقت….

وأنا جاية الكلية لقيت اسمي اختفى من الأرشيف!!

المشهد السادس عشر

مشيت في طرقة الجامعة لمعيد الكلية بس فجأة ظهرت قدامي… الست بتاعت المـ.قـ.ا.بـ.ر!!

فضلت اجري وهي كانت تلحقني كأنها تطير وفجأة قربت مني وشـ.د.تـ.نـ.ي من شعري وقالت:

ــــ يلا بينا.

المشهد السابع عشر

ـــ طلاب دفعة كاملة ا.خـ.تـ.فـ.وا يا سيادة النقيب ولسه مش عارفين نوصلهم.

ــــ إحنا فتشنا مـ.وبـ.ايـ.لا.ت الطلبة وكلهم عندهم نفس مشروع التخرج اللي كان بقيادة دكتور زين.. ولما سألنا عنه طلع مـ.يـ.ت!!

ـــ يعني قصدك حد استغل اسمه ولا ايه؟

ـــ مش عارفين لسه، بس اللي متأكدين منه الجـ.ثـ.ث دي ليها علاقة بـاختفاء الطلاب.

المشهد الثامن عشر (الخاتمة)

مكتب عميد الكلية.

ــــ دكتور زين أهلا برجعتك.

ــــ موضوع الطلاب ده لازم يخلص بأسرع وقت مع الـشرطة

  • ــــ متقلقش محدش هيعرف أنه الطلاب كانوا قربان لرجعوك من الموت…

تمت الأسماء المحذوفة بقلم اميرة عادل 


اكتشاف المزيد من عوالم من الخيال

اشترك للحصول على أحدث التدوينات المرسلة إلى بريدك الإلكتروني.

اترك رد