المجنونة والمقبرة الفصل العاشر والأخير

al-majnon

المجنونة والمقبرة

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.

رواية المجنونة والمقبرة الفصل الأول

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.

المجنونة والمقبرة الفصل الثاني

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.

المجنونة والمقبرة الفصل الثالث

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.

المجنونة والمقبرة الفصل الرابع

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.

المجنونة والمقبرة الفصل الخامس

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.

المجنونة والمقبرة الفصل السادس

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.

المجنونة والمقبرة الفصل السابع

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.

المجنونة والمقبرة الفصل الثامن

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.

المجنونة والمقبرة الفصل التاسع

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.

المجنونة والمقبرة الفصل العاشر والأخير

المجنونة والمقبرة

المجنونة والمقبرة: عائلة من ضوء وحكايات لا تنتهي

صورة غلاف رواية المجنونة والمقبرة للكاتبة صباح البغدادي، بتصميم كرتوني يظهر فتاة تقف أمام بوابة معبد فرعوني ضخمة، يحيط بها تماثيل بوجوه ضاحكة وأشباح مرحة تحلق في الجو.
أحدث أعمال الكاتبة صباح البغدادي: رواية المجنونة والمقبرة.. حينما يضحك الفراعنة وتتحول اللعنة إلى نكتة!

ضحكوا عليها ريم وخالد واخذها للبوفيه تأكل ما تريده…

الكل تجمع في القاعة وكان اليوم مليئ بالحب والسعادة كل شخص منهم اكتملت روحه..

كان عز في منتهي السعادة فـ ناميسا هادئه الطباع علي عكس مريم وريم فهي تشبه نور قليلًا عاشوا أحداث كثيرة من الحب والسعادة ولكن لم تخلوا من مشاكسات مريم؛ فهما احرصوا علي إن يكون منازلهم بجانب بعض.

بعد عده أشهر استيقظ نرمر علي صراخ نور..

-مالك يانور في إيه؟!

-مش قادرة وديني المستشفي شكلي بولد

-بتولدي إيه بس ده سابع مرة الشهر ده تقولي بولد استني شوية

-أستني شوية اية هو أنا داخله جمعية وبطالبك بيها أدي اخرة قعادك مع مريم كتير..

كانت مريم في المنزل سمعت صراخ نور وركضت علي منزلها مسرعا خوفا ليكون اصابتها مكروه..

-يادي مريم اللي الكل شايلها فوق رأسه طب تصدقي أنا غلطانه لما سمعت صراخك وجيت جري..

-مريم حبيبتي ده نرمر ودخل بينا..

ضحكت مريم ووجهت كلامها لنرمر..

-باعتك في ثانية

قاطعت مريم حديثها بصراخها

-أنتو لسه هتعلوا علي بعض في التريقة أنا بولد..

مريم مدعية الصدمه.

-إيه ده أنت حامل يانور؟!

نظرت لها نور بصدمه وشعرت بأنها هتصيبها بجلطه اذا تفوهت بكلمة آخري..

سقط ضاحكا نرمر من حديث مريم ثم حمل نور وصار بها إلي المستشفى..

وبعد ساعات من القلق والخوف شرفت أجمل بنوته في العالم تشبه والدتها في الجمال..

-حمدلله علي سلامتك يانوري

-الله يسلمك ياحبيبي ها هنسمي بنتنا إيه؟!

قاطعتهم مريم وبادرت بالحديث..

-لأ معلش محدش بيسمي هنا غيري عشان بس نكون متفقين من الأول

نظر لها نرمر معترض علي حديثها..

-ده مين قال كده؟!

-أنا

-مريم دي لازم نبيد سلالتها قبل أن تتكاثر..

نظرت مريم خلفها تبحث عن مصدر الحديث رأت حابي يقف أمام الباب مستعدً للدخول..

جاوبته مريم متأثرة بحديثه

-آه آه قلبي قلبي انكسر آه من الصدمه لما تجيلك من القريب

-بـــــــــــــاس هــايـــــــــــــل يافنانه كــات إنزلي بالمشهد اللي بعده وأنك شمعه مضيئه لأجل الآخرين

-تنكر؟!

-ياشيخه ارحميني وسعي كده نطمن علي نور..

-أنا بخير تسلم ياحابي لكن فين الباقيين؟!

كان دقيقة والكل يتوسط داخل غرفه نور ليطمئنوا عليها.؛ كانت نظرات نور لريم كلها حزن عندما علمت بإنها لم تكن قادرة علي الإنجاب…

-مبارك عليكِ اميرتك الصغيرة يانور

احتضنتها نور وطمئنتها بأن ربنا قريب شوف يجبر بخاطرها.

-برضوا أنا اللي هسمي البنت

نظر لها نرمر بملل..

-اشجينا..

-هسميها هاميس

نظر لها نرمر ونور معترضا الإسم

-بس ياماما بس ياحبيبتي بطلي لعب في امور ليس من شأنك

-ماله بس هاميس فرعوني أهو

-لأ وانتِ الصادقة احنا قررنا نسمي اسماء العصر ده..

-طب هنستني المغرب ونسميهم؟!

نظر لها نرمر محاولا علي ان لا يضربها..

-امشي يامريم من هنا.

-طب اسمع بس هسميها همسه؟!

-هو أي همسنا في الموضوع وخلاص؟!

سقط خالد وكل من كان يقف في الغرفه علي حديث مريم ونرمر..

-مريم أنا عايزة أسم يكون بدايته حرف نون زي أنا ونرمر عندك اقترحي معندكيش عيرينا سكاتك..

الكل كان يفكر بأسماء كثيرة تبدأ بالحرف النون كما يريدون نور ونرمر

-إيه رايكم في نادين؟!

-أسم حلويا ريم بس عايزة أحلي

-نورهان؟!

-لأ برضوا يا خالد

-نانسي؟!

-لأ شوفوا أنا عايزة أسم جديد وحلو ياحابي

-نوجا؟!

امسكت نور الوسادة تلقيها علي وجه مريم.

-الاه مش بساعدكم؟!

-هو ده الاختيار يامريم..

-نرجس؟!

-اسكتو كلكم محدش يقترح حاجة.

بعد وقت كبير من التفكير اقترحت مريم اسم اعجب الجميع به..

-وفي الأخير برضوا مريم هي اللي سميت البنت

-شوف ربك ياجدع قادر علي كل شيء مكنتش عايزني اقترح الإسم والأخر سمتها بأختياري

-عشان حلو أسم نورسين

-يلا مين عليها الدور أنا هشتغل في سجل المدني وكل أسم هاخد عليه نسبه..

الكل قضوا وقت ظريف مع نورسين الذي تشبه والدتها وكانت مريم هي من تولي أمرها بكل شئ كـمساعدة لنور.

كانت ريم تتابع حالتها عند الدكتور النسائي ليخبرها بأنها قادرة علي الإنجاب وتم شفاءها وليس لها عقاقير مرة ثانية.

-كده يامدام ريم اقدر اقُل لك توقفي عن العلاج أحنا مش بحاجة له..

دمعت عيون ريم من الفرحة ياالله كم أنت كريم وجبرتني لك الف حمد والف شكر

تركت العياده مسرعه إلي منزل مريم فهي شاهده علي تعب ريم طوال فترة علاجها فـ مريم عملت مكانه كبيرة في كل قلب من أسرتها احبوها كما لو انها والداتهم؛ في أخر كل اسبوع يجتمعون في منزل مريم وخالد وبعد ما انجبت نور أبنتها نورسين غصبت عليها تقيم لحين انتهاءها من علاجها لأن نور ضعيفه البنيه واخر تحاليل لها ثبت أنها يوجد انيميا حاده وكانت مريم تحافظ علي صحتها وصحه نورسين فهي اخذت قلب كل من يراها فكانت تمتاز عيونها بلون الازرق تشبه لون البحر يغرق من كل ينظر لها..

ونفس الأحداث صارت مع ريم في اخر يوم ولاده لها وعزمت مريم علي تسميه المولود والذي كان بالمناسبة تؤام صبي وبنت..

-يابنتي ارحمينا واختاري

-بفكر أهو في اسم يبدأ بحروفكم

-ازاي هتعمليها دي يافصيحه انا بحرف الخاء وهي بحرف الراء..

نظرت له مريم بنظرات تحدي..

-اساسًا مش لازم حرفك يكفي حرف ريم

-طيب ياستي موافق انجزي بقا..

-روفان

-الله أسم حلو ومش منتشر

-عشان تعرفوا بس أهميتي في اختيار الاسماء

-طب معناه إية يامريم؟!

حقول لكم كلكم اسمعوا

-نورينا

-أسم روفان ، حيث اشتُق الاسم باللغة العربية الفصحى من كلمة رؤوف ، وهي من أشهر أسماء الله الحسنى ، والتي تشير إلى الشخص المُميز الذي يرحم الضعفاء.وغير كل ذلك فهو أسم يطلق علي الحمام الذي يطوف فوق الكعبة الشريفية..

-إن شاءلله اعتمدنا الأسم.

-طيب أسم الولد؟!

-مممم البنوته بحرف الراء نخلي الولد بحرف الخاء

-لأ خليهم الاثنين بنفس الحرف

-كم أنت حنون يا أخ خالد

-يارب نعجب بس

-نظرت له ريم بخجل: أنت عارف بحبك قد إيه

-عارف ياقلبي

-يلا اختارتي إيه يا مفسدة اللحظات

-مش هرد عليك

-ريان

-حلو الحروف مشابها لروفان

-يلا الاوضه فوق ماهي مكتوبه لكل واحده تولد الأول نور وبعدها ريم

احتضنوها البنات متأثرين بحديثها

-أنتِ مش بس صحبتنا واختنا لأ انتِ أمنا أنتِ يامريم حاجات كتيرة حلوة فوق بعض

تاثروا الجميع بحب الذي ملئ المكاب حب بلا قيود بلا مقابل حب ليس مشروط

ولم يكتمل الراحه بعد..؛ وكأن الأيام تعاد نفسها صراخ باسم مولود جديد ينور عائلة مريم…

-نسمي هاميس قريب لناميس

-جوبتها ناميسا بتعب واضح علي شكلها..

-عارفة يامريم أنا منتظرة مولودك هيكون ازاي بالتنمر ده كله

-أنا متنمرة دي اخرتها؟!

ياستي انجزي هتسميها إيه كان يوم مش باين لما سلمنا أمر الاسامي لكِ

-طب أنتوا عايزين أسم فرعوني ولا عادي؟!

-الاحلي يامريم الاحلي هو اللي هنوافق عليه

-مممم عنود

-مميز يامريم ولأ يبدأ بحرفي اشمعنا بقا؟!

-برفق بحالتك

الكل ضحك عليهم وعلي مشاكساتهم لبعض

-طيب والمعني؟!

-المعني في بطن الشاعر

-ناميسا بضحك لا بجد المعني؟!

-شوفوا هو جاي من العند شخصية عنيدة قيادة لا تسمع غير صوتها ورأيها

-حلو بس صفاته صعبه علي بنت

-بالعكس يارب يطلع لها نصيب من أسمها..

كأن اتبدلت الأدوار والكل مجمتع في نفس المكان ونفس الغرفه لكن لشخص ما كان في مخيلهم يرقد هذه الرقده كانت مريم تتوسط غرفة العمليات فهي جاءها الطلق مُبكر والكل يدعي لها خوفا من ان يصيبها مكروه

-إن شاءلله خير ياحابي مريم قوية وهتعدي منها

حابي بدموع يخفي عيونه.: مريم مش زوجه وبس مريم أم واخت وصديقة مريم هي عائلتي كلها

-مش لوحدك ياحابي مريم تعني لنا الكثير

ثم احتضن عز حابي ليهدأ من نفسه ويهمس له بأن ربنا معها ولن يتركها في محنتهاا

مر وقت قصير لكن بنسبالهم كبير جدًا كانت غرفه مريم مليئه بالورود والبلالين مزينه بشكل روعه..

-ياسيدي ياسيدي متعملناش كده أحنا

نظر لها عز معارضه لكلامها

-يابكاشه لكن مين اللي لما دخل الاوضه اعجب بها وطار من الفرحه مش عملت لك كده وكان فيه شكولاتات كتير؟!

-حبيبي ياعز بهزر معاك ربنا يديمك لينا..

-ها يامريم تسبينا نسميها ولا أية؟!

-مممممم لكم هذا مش هحرمكم من النعمه دي

-أية رأيك في تيمون؟!

صدحت ضحكه من ناميسا متذكرا ديمون ومريم ومشاكساتهم لبعض..

-تصدق فكرتني بيه جدو الميت ده

  • حبيبة؟!

-حبيبة حابي

-أسم موسيقي ياعز تسلم اناملك

-إيه ده معقول عجبكم أنا قُلت الإسم من باب الهزار..

-لأ فعلا ياعز حلو هو قديم لكن لايق عجبني

نظر لها حابي متحدثا..

-هي حبيبه لكن أنتِ عمري كله روح حابي وحياته هي حبيبتة وجزء منك لكن أنتوا نفسي أنتوا تكميلتي وإن شاءلله تفضلوا مكمليني طول العُمر..

«النهاية»

وفيما كان الفجر ينساب عبر الأفق، وكان ضوء الشمس يلامس الأرض التي شهدت أعظم الحضارات، كانت النهاية تلوح في الأفق بعد رحلة طويلة مليئة بالأسرار والضحك والمفاجآت. وعلى الرغم من كل ما مرّ به الجميع من مغامرات، ما زال هناك شيء واحد ثابت، وهو أن الزمن لا يستطيع أن يغير من قوة الحب وروح الفكاهة.

وسط الضحكات التي ملأت المكان، كانت الكلمات تبدو وكأنها تتداخل مع بعضهم البعض، فلا أحد يستطيع تحديد أين ينتهي الماضي ويبدأ الحاضر. كانت الأوقات الصعبة قد ولّت، وحل مكانها تناغم غريب بين العصور، وبين ضحكات من عايشوا تاريخًا قديمًا لكنهم تعلموا كيف يتعاملون مع عالمهم الجديد.

حينها، شعر الجميع أن الحياة قد عادت إلى مجراها الطبيعي، لكن بطريقة أكثر إشراقًا، مليئة بالحب والعفوية. كانت تلك المغامرة ليست فقط عن اكتشاف أسرار الماضي، بل كانت عن اكتشاف الذات، عن كيفية تحويل الصعاب إلى لحظات من الفكاهة، وكيف يمكن للحب أن يجمع بين كل شيء.

وفي النهاية، كان الجميع قد توصلوا إلى حقيقة بسيطة: الحياة مليئة بالمفاجآت، لكن أجمل المفاجآت هي تلك التي تجعلنا نضحك، نحب، ونتعايش مع كل لحظة تمر. وقد تركوا الماضي وراءهم، لكنهم حملوا في قلوبهم ذكرى لا تنسى عن الرحلة التي جمعت بين الزمان والمكان.

الخاتمة……

في حياتنا سوف نقابل ناس ونفارق ناس لكن الأهم من يكمل معنا رحلتنا؛ رحلة تغير فينا الكثير؛ لم يخطأ من قال الكنز في الرحلة؛ الكنز الحقيقي هو رفيق المشوار الذي يكمله معنا علي أيا وضع مهما إن كان؛ الأول أغراب؛ ثانيًا وجوه مألوفة؛ ثالثًا إرتباط روحي؛ رابعًا عمُر بأكمله أحداث نعيشها ونتشارك بها بعضنا البعض من فرح وحزن واشتياق؛ رحلتنا كانت بعنوان البقاء للأصدق والأوفي.. أصدقاء اتقابلوا بالصدفة مجرد صدفه أتبنت عليها حياه وكملوا الطريق سويا عشنا معهم الجنون؛ والصدق؛ والحب والحزن؛ وشاركناهم دموعهم..

اقرا المجنونة والمقبرة الفصل التاسع من هنا

للمزيد من القصص والمقالات


عوالم من الخيال

المجنونة والمقبرة

المجنونة والمقبرة الفصل التاسع

اكتشاف المزيد من عوالم من الخيال

اشترك للحصول على أحدث التدوينات المرسلة إلى بريدك الإلكتروني.

اترك رد